donderdag 25 juli 2024

Intimiteit.

Imtimiteit,een woord wat zomaar opkomt,wat van mij de aandacht vraagt en alleen kan beschrijven wat het voor mij zou kunnen betekennen in de reis die ik maak. Er een hele nacht van wakker heb gelegen in wat het raakt, om aan mijzelf uit te kunnen leggen wat intimiteit voor mij betekent.Het heeft geen vorm of een vasthouden van wat warme handen,het kijken in de ogen die heel verlegen dicht kunnen slaan,wanneer de tijd is gekomen om mijn eigen intimiteiten te bespreken en dan kan kijken in wat er zou kunnen ontstaan.Is het de blik van vertrouwen,van het begrijpen dat er niets wordt gevraagd,dan alleen te kunnen ervaren wanneer de werkelijke intimiteit kan ontstaan.Te kunnen beschrijven wat het betekent om dat open te gooien terwijl ik schrijf,terwijl ik voel dat dit een bijzonder deel van ervaren ook laat zien,dat het naar binnen kan keren,dat het vast ligt in ieder mens,dat een zachte beweging naar mijzelf,  een intimiteit kan hebben,dat de gesprekken die ik heb, zo intiem kunnen zijn ,zo verfijnd,zoals een lelie kan laten zien hoe haar kelken open kunnen springen,hoe de kleur kan veranderen in het ontstaan ,hoe kwetsbaar dit onderwerp kan wezen, om een intimiteit te vinden in mijn schrijvend ontstaan.Heel lang durfde ik dat niet te voelen,maar nu steeds meer begrijp, dat mijn intimiteit ook in mijn schrijven mag ontstaan.Een teder kunnen zijn,in elk woord die naar buiten komt,die als een klein cadeautje heel langzaam uit kan pakken en dan verrast kan wezen hoe het komt, dat mijn intimiteit er altijd is geweest en er vandaag eens over schrijf,in het ervaren. Dat wat naar buiten wil treden,zoals het komt en ik merk dat in het beschrijven eigenlijk daar mijn intimiteit is te vinden,mijn eigen bron waar ik steeds uit schrijf.Mijn stijl wat zachter is geworden,wat stiller in wat ik was gewend,wat brozer en misschien wat gewaagder, om te vertellen, wat mijn intimteit mij verteld.Het is de zorgvuldigheid die ik laat zien,soms een verlangen om dat te delen met een vriend of vriendin, en dan maar hopen dat het overeen komt en wij dan kunnen zitten op dezelfde lengte, in dezelfde energie,dan alleen vanuit de stilte kunnen knikken en niets meer willen doen, dan alleen te ervaren wat intimiteit kan doen.Het vraagt om de schoonheid te durven zien in het licht van delen,waar alleen intimiteit is te zien en te ervaren,waar de puurheid wordt geproeft,waar geen ijdelheid je aan kan staren,maar alleen de lach die overblijft, in het delen met elkander,in het delen met mijzelf,waar mijn intimiteit als een wonder naar boven drijft en in de helderheid van nu, zo volstrekt als mens kan ontdekken, dat echte intimiteit er kan zijn,wat echte vrijheid is, om te durven voelen wat intimiteit voor mij betekent.Geen geheimzinnigheid,geen stiekum gedrag,maar openheid van spreken, waar mijn waardering als intimiteit kan klinken.Als een rijper wordende vrucht,als een kunnen erkennen dat ik intimiteit met een ander soms mis.Maar nu ik zo schrijf en het kan voelen dat ik met mijzelf deze intimiteit kan ervaren. Wat voor mij als intimiteit kan worden bestempeld,zoals wakker worden vanuit een mooie droom,kunnen genieten van de geur van bloemen,heel stil kunnen zitten om te ervaren mijn eigen energie,die in alles kan bepalen hoe mijn dag weer ontstaat.Hoe mijn wangen kunnen gaan glimmen, als ik de vreugde voel in eigen vertellen,waar mijn intimiteit altijd is te vinden,waar mijn eerlijkheid als rozen open kunnen klappen en ik verbaasd kan kijken naar de regen en de wind.Naar een kind wat speelt en zich weet te binden, in alles om haar heen,niet schrikt van een aanraking,maar binnen laat komen in het verstaan.Mijn liefde voor mijn taal laat zien, hoe ik mijn eigen intimiteit kan blijven ervaren, in de kleine dingen die ik zie,in wat kan raken, in wat ik aan mijzelf kan laten zien.Zoals deze zijdezachte ontmoeting,in de verbinding die het legt,waar in feite niets kan worden gezegd, dan alleen te ervaren, wat intimiteit met mij kan doen.

Geen opmerkingen:

Sieraad 💍

Het kunnen waken over dit moment ,alsof ik een sieraad in handen heb,alsof ik mijn tijd ver vooruit ben,alsof mijn creëren in wat ik schrijf...