dinsdag 23 juli 2024

Mijn Betekenisvolle vrijheid.

Een betekenis kunnen geven naar een vrijheid, die alleen kan ontstaan als ik erover kan schrijven in het laten zien, wat voor mij vrijheid kan betekenen. Door alle ervaringen die ik heb en nog zal krijgen, meer iets weg heeft van een ladder die ik heb beklommen .Ik begon heel klein en verlegen en zocht in vele velden om te willen voelen wat echte vrijheid kan betekenen. Hoe het zelfs heel oppervlakkig zou kunnen zijn,dat de betekenis die ik kan geven ,vroeger als hippie in het vondel park, alleen maar wat frisbees stond te gooien,en met niemand rekening kon houden,omdat ik veel te stoned dacht vrij te wezen,met lange paarse jurken liep te zwalken,en op het laats uit prullebakken zat te eten,omdat het geld die ik niet meer verdiende, opgemaakt had aan een vrijheid die ik in feite verkeerd verstond.De betekenis van vrijheid is om te erkennen,dat geen enkele vrijheid is te kopen,dat geen enkele vrijheid kan worden gevonden in de kreet die ik vaak hoor.De betekenis voor mijzelf weet uit te leggen dat een vrijheid voelen meer zegd over een verlangen,over anders willen zijn,om gezien te willen worden,denkend een leven te vieren, terwijl ik het niet  echt voelde,om werkelijk vrij te zijn.Vrij zijn  kan betekenen, dat door mijn schrijvend beleven in de ontmoeting met mijzelf, daar het is begonnen om mij vrij te voelen in wat ik schrijf.Tergelijkertijd in mijn dagelijks leven door wat ik heb geschreven, meer heeft gedaan,dan al het schreeuwen in vele groepen,dan vooraan te staan bij elk geweld, met borden te gaan lopen,zonder het begrip, waar mijn eigen vrijheid voor stond.Ik heb gezocht in alle hoeken en mij overgegeven aan elk persoon,waar ik van dacht ,mijn vrijheid te vinden, maar uiteindelijk weer uit mijn leven verdween.De betekenis die ik kan geven, dat vrijheid in mijn leven nu past, dat vrijheid alleen kan ontstaan als ik mijzelf die ruimte geeft om te delen naar mijzelf,om te laten ontstaan, wat mijn woorden willen vertellen in de vrijheid die kan ontstaan .Om te voelen in het accepteren dat vrijheid is te leren in het zelf ontdekken in wie ik ben.In de gesprekken met mijzelf,in het laten ontluiken wat een betekenis voor mij kan hebben, als ik  mijn vrijheid kan ervaren in alles wat ik schrijf.Ik heb het gezocht in vele meditaties,in het opgelegd stil te moeten zijn,en dan er alleen naar te kijken ,niet te mogen spreken, in wat ik toen ervaarde.Het liefst dan uiteindelijk alleen wilde zijn,mij de hele groep op mijn hals ook haalde omdat ik mijzelf wilde verstaan.Uiteindelijk geen enkele aansluiting heb kunnen vinden,omdat mijn vrijheid die ik wilde voelen, alleen door mijzelf kan ontstaan.De betekenis die het kan hebben om alleen te staan, in deze grote wereld, waar weinig vrijheid is te zien,waar niemand kan weten en ook niet kan zien,dat eigen vrijheid kan bestaan.Om zelf te besluiten,om zelf te laten ontstaan,wat in mijn schrijven kan gebeuren, daar mijn betekenis aan kan geven, wat deze vrijheid met mij heeft gedaan.Zonder iets te moeten,zonder dwangmatigheid,zonder mij schuldig te voelen,en mijzelf niet hoeft te bevrijden van elk gedrag die ik had,die ik dacht te moeten hebben om een vrijheid te voelen in mijn bestaan.Maar vanaf dat ik ben gaan schrijven in mijn eigen taal,altijd een vrijheid kan voelen in de betekenis die ik geef.Vrijheid is te leren luisteren naar mijzelf en niet wat andere willen.Maar te doen wat ik aan mijzelf vertel,te doen wat goed voelt om alleen te durven zijn,alleen te weten hoe belangrijk een eigen delen naar mijzelf kan zijn.En niet hoeft te schouwen in wat anderen doen,maar in het benaderen van eigen vrijheid te kunnen zien als een zegen,als een lach, die is verkregen, omdat alles vanuit een eigen energie bleek te zijn.Niemand mij deze betekenis kan geven,maar zelf heb ontdekt,om vanuit mijn eigen bron te leven hoe kwetsbaar het ook kan zijn.Hoe moeizaam het zou kunnen wezen als ik mij zou moeten optrekken aan de ander,als ik zou moeten knikken terwijl ik dat niet voel,als ik een hand zou moeten schudden, omdat iedereen dat doet,dan zou ik mijzelf verloochenen,mijzelf verraden in wat er kan gebeuren als ik geen vrijheid voel.Als ik zou weten dat het anders kan, dat de mogelijkheid om echte vrijheid te ondervinden eigenlijk alleen kan ontstaan in het luisteren naar wie ik ben en kan vertellen in de betekenis die het heeft, waarschijnlijk alleen voor mij kan gelden omdat ik al overal ben geweest.En daar nooit de vrijheid heb gevonden die ik nu bezit,in vrijheid kunnen schrijven, in wat ik deel, om andere te laten zien wat echte vrijheid kan betekenen,wat ik echt kan voelen in het laten zien,dan het kaft van het koren heb kunnen scheidden,omdat ik nu mijzelf hierin vertrouw.Waar nu mijn werkelijke vrijheid altijd staat te wachten op elke vernieuwing die ik ervaar.Waar mijn bron van schrijven daar is ontstaan,waar ik niet meer hoeft te werken aan mijzelf om te kijken of er nog wat zit,maar door het vertellen aan mijzelf, daar mijn vrijheid in ligt. Dan kan voelen in elk moment, wat mijn betekenisvolle vrijheid nu voor mij kan zijn in het blijven ervaren wat ik aan mijzelf schrijf.

Geen opmerkingen:

Sieraad 💍

Het kunnen waken over dit moment ,alsof ik een sieraad in handen heb,alsof ik mijn tijd ver vooruit ben,alsof mijn creëren in wat ik schrijf...