donderdag 8 augustus 2024

Sprekend schrijven.

In de taal  die als sprekend schrijven, voor mij wordt beschouwd als het kunnen luisteren terwijl ik schrijf.Terwijl ik weet dat in het schrijven, mijn spreken kan ontstaan,waar de klank mij kan leiden in  het meegaan van de woorden die ik laat staan.Die ik kan voelen terwijl ik spreek,terwijl mijn dag net is begonnen,net weer is ontstaan,zoals het weer kan geven, dat elke druppel die ik hoor in mijn sprekend schrijven, vanuit het niets kan blijven stromen.Het bijna organisch doet lijken, in wat het geeft, om sprekend te kunnen schrijven.Sprekend ook stil kan staan, in de ruimte van een aantal vragen,die ik uiteindelik niet meer heb.Sprekend schrijven dat wil zeggen,dat er vanuit mijn lieve stilte, in wat ik kan ervaren, steeds meer gaat lijken, op een natuurlijk durven zijn,op het vertrouwen die zich weet te ontvouwen,waar geen richting is te bekennen,dan alleen te kunnen spreken terwijl ik schrijf.Er geen gelijkenis is te trekken of ik nu spreek of schrijf,of aan mijzelf kan laten weten hoe terstond door mijn eigen menig te kunnen geven,in de belangrijkheid van delen, mijn sprekend schrijven is ontstaan.Ik kijk wat om mij heen en zie de wolken drijven,de zon even wegblijft,de regen heel zachtjes naar beneden valt,en dan kan genieten van de koeling die het heeft,hoe de natuur heel vaak laat zien,dat net zoals in mijn sprekend schrijven, het gewoon kan ontstaan.In het ontvangen,in de zachte landing die het heeft, rechtstreeks kan blijven in mijn sprekend schrijven vanuit mijn eigen taal.Er geen oorsprong meer is te vinden,geen tijd waarom het gaat ,dat in het blijven spreken,daarom mijn schrijven kan ontstaan.Daarom  blijf ik erkennen, dat het heeft te maken met mijn eigen taal.Dat door mijn spreken ik dit kan beschrijven, in het spreken van mijn eigen taal.Ik let niet op de fouten, omdat deze niet bestaan,omdat in mijn sprekend schrijven alles mag ontstaan.Geen grammatica kan hebben,geen doorleefd verstaan,maar gewoon in mijn sprekend schrijven, dit kan blijven duren, in het voortdurend beschrijven hoe het kan gaan als ik kan luisteren naar mijn eigen taal.

Geen opmerkingen:

Sieraad 💍

Het kunnen waken over dit moment ,alsof ik een sieraad in handen heb,alsof ik mijn tijd ver vooruit ben,alsof mijn creëren in wat ik schrijf...